کد خبر: 3220
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
کرج

نظام مدیریت شهری دارای پارادایم ها و رهیافت های علمی گوناگونی است که پایه و اساس تمامی آن ها، توسعه پایدار شهری است. در توسعه پایدار، اهداف باید در سه جنبه به شرح ذیل در نظر گرفته شود.

الف) توسعه پایدار باید رشد اجتماعی را که در آن نیازهای همه افراد برآورده ‌شده، فراهم آورد؛

ب) حفاظت موثری از محیط زیست به عمل آورده و در مصرف منابع طبیعی با دقت عمل کند و

ج) این توسعه باید رشد پایدار اقتصادی و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.

نیل به آرمان های مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار شهری نیازمند برنامه ریزی جامعی است که تمامی ابعاد مدیریت شهری از خدمات شهری تا حوزه فرهنگی و اجتماعی را در بر بگیرد. توسعه شهری از منظر اقدامات اجرایی شهرداری ها نظیر توسعه حمل ونقل عمومی، توسعه فضای سبز، توسعه بزرگراهی و سایر اقدامات نیازمند منابع مالی است؛ منابعی که می بایست شاخصه ی درآمد پایدار را داشته باشد. علیرغم تمامی شعارهایی که تاکنون در زمینه تأمین منابع پایدار برای شهرداری ها داده شده است، همچنان عمده منابع شهرداری ها از محل درآمدهای شهرسازی است.

شهر کرج دارای ظرفیت درآمدی بسیار زیادی در حوزه شهرسازی است. ظرفیتی که متأسفانه تاکنون مغفول مانده است. منطقه 6 شهرداری کرج و علی الخصوص منطقه گلدشت (شمال اتوبان کرج – قزوین) یکی از این ظرفیت ها است که می توان با برنامه ریزی جامع به توسعه پایدار در این منطقه دست یافت و آن را به الگویی در توسعه پایدار شهری در کل کشور تبدیل نمود. همانگونه که قبلاً ذکر آن رفت توسعه پایدار صرفاً جنبه کالبدی ندارد لکن در این حوزه تجلی پیدا می کند.

با توجه به اقدامات عمرانی قابل تقدیری که تاکنون در توسعه غرب شهر کرج صورت گرفته، امید آن می رفت که این منطقه مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد. ساخت رینگ بزرگراهی مرکزی کرج با اتصال خیابان شهید مطهری به بلوار شهید باهنر و بلوار شهدای اصناف به عنوان یک ضرورت، فراموش شده است. متأسفانه با استعلام از شهرداری منطقه 6 مشخص شد که هنوز برنامه جامعی برای توسعه پایدار این محله تدوین نشده است.

توسعه شهری و متعاقب آن توسعه ساخت و ساز در این منطقه رابطه برد – برد است که از یک سو رکود بازار مسکن، ناشی از افزایش قیمت ها به همراه کاهش قدرت خرید و افزایش تقاضا (با عنایت به افزایش حجم مهاجرت از تهران و شهرهای اطراف به کرج)، را مرتفع و از سوی دیگر منابع مالی سرشاری برای توسعه زیرساخت های شهری همچون خطوط متروی شهر کرج، ایجاد تقاطع های غیرهمسطح، افزایش ظرفیت های گردشگری، توسعه حمل¬ونقل عمومی غیر ریلی و ... فراهم می شود.

با عنایت به موارد گفته شده و ضرورت توسعه ناحیه گلدشت، پیشنهاد می گردد اصلاح طرح تفصیلی ناحیه نمونه توسعه شهری گلدشت به فوریت توسط کارشناسان و متخصصان حوزه برنامه ریزی شهری و شهرسازی نهایی شده و جهت اجرا ابلاغ گردد تا به لطف الهی شاهد تحولی شگرف در توسعه پایدار شهر کرج باشیم

محمد واحدی -- کارشناس مدیریت شهری

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =