کد خبر: 4179
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
نوبخت

اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش و یادداشت معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان برنامه وبودجه درباره رتبه بندی معلمان بار دیگر این مسئله را در هاله ابهام قرار داد.

محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در نشست خبری اعلام کرد که درخصوص رتبه بندی معلمان برداشتی در سازمان برنامه و بودجه وجود داشت که نیازی به مصوبه دولت نیست، اما  نظر آموزش و پرورش و سازمان های استخدامی این است که نیاز به مصوبه دولت است.

محمد باقر نوبخت ، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با انتشار تصویری از بخشنامه هشتم اردیبهشت‌ماه سال جاری در پیامی توئیتری نوشت : «با ابراز مجدد قدرشناسی خود نسبت به معلمان عزیز، برای ترمیم رتبه‌بندی معلمان آنچه را که در محدوده اختیاراتم بود و قولی که برای پیگیری و اجرای آن داده بودم، انجام دادم اما مسوولان مستقیم اجرای آن نظر دیگری دارند.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: به هر صورت از این پس موضوع رتبه بندی از اختیارات و توان من خارج است.

این در حالی است که هیئت وزیران در جلسه ۳ آذر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب و معاون اول رئیس جمهور آن را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

مطابق این تصویب‌نامه، رتبه‌بندی به مفهوم فرآیند تعیین رتبه‌های پنج‌گانه معلمان براساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان اطلاق می شود.

مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز،  مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

بر اساس نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای انجام می شود. شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام براساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مسئله محور) بر اساس آزمون های الکترونیکی می شود.

مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند.

هم‌چنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ نموده یا می نمایند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می کنند مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می شوند.

افزون بر این، به منظور نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه و شناخت مزایا، موانع و مشکلات مربوط، کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور تشکیل می شود تا ظرف یک سال، بررسی ها و اقدامات لازم را انجام دهد و راهکارهای پیشنهادی را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از طریق وزارت آموزش و پرورش به هیئت وزیران ارائه نماید.گفتنی است، این تصویب‌نامه از تاریخ ۱ مهر ۱۳۹۸ لازم الاجرا است.

با این وجود وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که پیگیری لازم را برای تصویب مصوبه از سوی دولت برای احکام رتبه بندی معلمان انجام می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =