کد خبر: 4544
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
گردشگری

امروزه بحث گردشگری به مبحثی جهانی و صنعتی در دنیای پیشرفته تبدیل شده است و این صنعت بخش زیادی از درآمد سالانه کشورها را بخود اختصاص داده است. گردشگری صنعتی منفرد نیست و از گسترده ترین صنعتها در جهان به شمار میرود که میلیون ها نفر در سرتاسر جهان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند و تمام کشورهای جهان شامل این صنعت میباشند.

لازم به ذکر است که سهم صنعت گردشگری در جهان در تولید ناخالص ملی ۹ درصد بوده و ۶ درصد از کل صادرات در دنیا را تشکیل می دهد. همچنین این صنعت تا امروز موجب ایجاد بیش از یک میلیارد ویازده میلیون فرصت شغلی جدید شده است که نمی توان آن را نادیده گرفت. می توان گفت مهمترین ویژگی اقتصادی فعالیت های مربوط به بخش گردشگری این است که آن‌ها به سه هدف برتر کشورهای توسعه یافته همچون تولید درآمد، اشتغال و درآمد ارزی کمک می کنند. از این نظر بخش گردشگری می تواند به عنوان نیروی محرک توسعه اقتصادی نقش مهمی را ایفا کند.

گردشگری در حالت کلی به عمل و فرایند گذران وقت در خارج از خانه که به منظور تفریح، آرامش و لذت انجام شود و هدف کسب درآمد و اشتغال در آن مطرح نباشد، گردشگری و به افراد شامل این تعریف، گردشگر گفته می‌شود. گردشگری محصولی از تمهیدات اجتماعی جامعه مدرن است که از قرن ۱۷ به دنبال پیدایش طبقه متوسط، به‌طور گسترده در اروپای غربی آغاز شده‌است. البته گردشگری با هدف زیارت پیشینه به مراتب قدیمی تری دارد اما سایر انواع گردشگری را می‌توان حاصل توسعه جوامع مدرن دانست.

واژه توریسم از واژه تور به معنای گشتن گرفته شده که ریشه در واژه لاتین turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد دارد که از طریق زبان‌های فرانسه و انگلیسی به فارسی راه یافته‌است. برابر فارسی آن گردشگری است. اصطلاحات «توریسم» و «توریست» اولین بار در سال ۱۹۳۷ جامعه ملل استفاده قرار گرفتند. گردشگری به سفر با مدت زمان بیش از ۲۴ ساعت اطلاق می‌شود. درسال ۱۹۵۰ جهان تنها حدود ۲۵ میلیون توریست را به خود دیده بود اما پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ جهان بیش از ۱٫۸ میلیارد گردشگر داشته باشد که این نشان از چشم‌انداز بسیار روشن این صنعت در جهان دارد. صنعت گردشگری در چهارپنجم کشورهای جهان، یعنی در بیش از ۱۵۰ کشورکاربرد دارد و در بیش از ۸۰ کشور، رتبه اول را به خود اختصاص میدهد. در این میان کشورهای در حال توسعه نیز از مزایای این صنعت بی‌نصیب نمانده اند، چنان‌که در اکثریت قاطع کشورهای در حال توسعه به جز برخی کشورها همچون ایران، گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد و در یک سوم کشورهای فقیر عمده‌ترین منبع درآمد بوده‌است. صنعت گردشگری از جمله مشاغل پر درد آمد و مهم است که به عنوان یکی از پایه های اساسی اقتصاد در تمام کشورهای جهان به شمار میرود . این صنعت برپایه روابط مستقیم و ارتباط بین انسانها صورت گرفته و به خودی خود سبب ارتباطات و افزایش بین ملل مختلف می‌شود . اهمیت این صنعت بقدری زیاد است که خیلی از کشورها برای رهایی از اقتصاد تک‌ بعدی به این صنعت و ارتقای آن روی آورده‌اند. درآمد ناشی از گردشگری برای تمام کشورها اهمیت دارد، بر اساس آمار شورای جهانی گردشگری و سفر ،۵۰ میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در سراسر جهان وجود دارد . با تحقیق در صنعت گردشگری به این مطلب میرسیم که از قرن نهم تا قرن چهاردهم میلادی گردشگری توسط مردمانی است که از منطقه جغرافیایی ایران پیش از دوره اسلامی به کشورهای خاورمیانه و خاور دور، مانند: ژاپن و اروپا سفر می‌کردند. و در این دوران خبری از گردشگران اروپایی و غربی نیست؛ و گویا آنان هیچ گونه علاقه‌ای به گردشگری نداشته‌اند. اما از قرن پانزدهم به بعد، به ویژه در قرن هفدهم می‌بینیم که جریان گردشگری به‌طور دقیق به عکس شد .جهانگردان مهم را غربیان تشکیل می‌دهند که به سرزمین‌های شرق روی آورده و گزارش‌های گوناگونی از آداب، میراث فرهنگی، شیوه‌های حکومتی، اجناس و محصولات شهرهای اسلامی می پردازند و خبری از جهانگردان مسلمان نیست یا در محدوده سفر حج و از منطقه‌ای اسلامی به منطقه‌ای دیگر است.

انواع گردشگری:

۱- گردشگری تاریخی یا میراث:این گردشگری به بازدید از موزه ها ، مکانها،و ابنیه تاریخی می پردازد.

۲-گردشگری تاریخی-فرهنگی:به شناخت تمدن ،فرهنگ،آداب و رسوم و سنت های از طریق بازدید از بناهای باستانی و معماری دوره های مختلف تاریخی می پردازد.

۳- گردشگری مجازی: نوعی گردشگری که با استفاده از تور مجازی کاخ موزه‌ها، اماکن باستانی جهان می‌توان به دنیایی اطلاعات متنی و تصویری از نمادهای تاریخ باستان دست یافت.

۴-گردشگری درمانی:امروزه برخی کشورهای پیشرفته در زمینه بهداشت و درمان، اقدام به توسعه شهرک‌های گردشگری درمانی در کشورهای خود نموده‌اند تا بیمارانی که نیاز به عمل‌های جراحی دارند که هزینه این اقدامات در آن کشورها بسیار بالا بوده یا تحت بیمه‌های درمانی قرار ندارند، تصمیم به درمان خود در کشورهای میزبان گردشگران درمانی نمایند.

۵- گردشگری تفریحی : سفر تفریحی از ابداعات اانگلستان بود و ریشه در عوامل جامعه شناختی بریتانیا نخستین کشور اروپایی بود که انقلاب صنعتی را آغاز نمود و جامعه صنعتی نخستین جامعه‌ای بود که فرصت تفریح را برای تعداد روزافزونی از مردم فراهم می‌آورد. در شروع کار این تفریحات برای طبقه کارگری ممکن نبود بلکه صاحبان ماشین تولید مالکین کارخانجات و تجار و اقتصاد مدارها از این فرصت بهره‌مند بودند. بدین ترتیب طبقه متوسط هم پدید آمد.

۶- گردشگری انتظار (Expectation Tourism) نوعی از گردشگری است که در سال ۲۰۱۷ میلادی به روش علمی شناسایی و معرفی شده‌است. در این نوع گردشگری بازدید کنندگآن به نقاط و مکانهایی مسافرت می‌کنند که معتقد هستند ناجی بشریت ارتباطی با آن نقاط داشته یا دارد.

۷-گردشگری زمستانی: ورزش‌های زمستانی عمدتاً از اختراعات طبقات مرفه بریتانیا هستند که در بدو امر در روستاهای زرمات، والایس و سنت موریتس سوئیس در سال ۱۸۶۴ مطرح و معرفی شده‌اند.

نخستین تور ورزشی زمستانی برای ایام تعطیل یا تعطیلات زمستانی در سال ۱۹۰۳ عازم آولبودن شد که آن هم در سوئیس بود.

۸-گردشگری فقر : یکی از گونه‌های گردشگری که سفری است به مناطق فقیر و زاغه‌نشین کشورها به این منظور که برای ایجاد درآمد برای اینگونه مناطق بیشتر از این مناطق خرید کرده یا بیشتر از وسایل نقلیه این مناطق بهره گرفته می‌شد،

۹-گردشگری داوطلبانه :یکی از گونه گردشگری است به این معنی که در این گونه گردشگری گردشگران داوطلب بسیاری به مناطق فقیر کشور م سفر می‌کردند و سعی می‌کردند در مدت زمان سفر خود به آن‌ها در ساخت امکانات بهداشتی و جاده‌ها کمک کنند.

۱۰-گردشگری ورزشی : به منظور انجام ورزشی خاص یا شرکت در مسابقات بین‌المللی.

۱۱-گردشگری فضایی: گونه جدیدی در صنعت گردشگری است که فعلاً توسط آژانس فضایی روسیه و با اعزام داوطلبان به ایستگاه بین‌المللی فضایی آغاز شده‌است.

۱۲- گردشگری تفریحی: رایج‌ترین نوع گردشگری که برای تفریح و بازدید از کشور مقصد صورت می‌گیرد.

۱۳-گردشگری شهری: مقصود گردشگری است که در سطح شهرها انجام می‌گیرد.

۱۴-گردشگری مذهبی:گردشگری زیارتی و مذهبی و سفر حج و سفرهای دینی را شامل می شود .

۱۵-گردشگری بازاری: سفر گردشی به منظور خرید و فروش کالا.

۱۶-گردشگری همایشی:برای شرکت در همایش ها و بازدید از مناطق

۱۷- گردشگری الکترونیک : (الکترونیک توریسم): در بر گیرنده اطلاعات و انجام بخش اعظم سفر به صورت مجازی می‌باشد.

۱۸-کویر گردی: گردش در مناطق بکر کویری مثل کویرنوردی در کلوت‌های شهداد.

۱۹-زمین گردشگری:( ژئو توریسم )گردش در طبیعت با تاکید بر طبیعت بی جان

۲۰- بوم گردشگری( اکوتوریسم)گردشگری در طبیعت با تاکید بر طبیعت جاندار

۲۱- گردشگری زایمان : که به سفر با هدف تولد فرزند در کشور مقصد انجام می‌شود.

۲۲-- گردشگری تاریک: این نوع از توریسم به منزله سفر به مناطق مرتبط با موضوع مرگ رنج است.

۲۴- گردشگری قمار: مثل سفر به شهر آتلانتیک در نیوجرسی، لاس وگاس در نوادا، پالم اسپرینگ در کالیفرنیا، ماکائو یا مونته کارلو برای انواع قمار در کازینوها.

۲۵-گردشگری مصیبت: سفر به مناطق مصیبت زده‌است که هدف اصلی نه کمک به مردم بلکه دیدن صحنه‌های جالب است. اگر این بازدیدها مانع عملیات امداد و نجات و کارهای تعمیراتی باشد می‌توان مسئله‌ساز هم بشود.

طی چند سال اخیر صنعت گردشگری رشد چشمگیری داشته به‌ویژه در اروپا و سفرهای بین‌المللی برای تعطیلات کوتاه بسیار مرسوم شده‌است. گردشگران از درآمد بیشتر و اوقات فراغت بیشتری برخوردار شده‌اند. همچنین از سطح تحصیلات و ذائقه‌های متنوع بیشتری هم بهره می‌گیرند؛ لذا امروزه بیش از هر زمان دیگری در پی کیفیت برتر هستند. در مورد به روز شدن این صنعت باید تلاشهای زیادی صورت گیرد .در این میان مقاصد سفر و آژانس های مسافرتی می توانند در بخش هایی از جمله اقامت، غذا، بازدید از جاذبه و خرید خلاقیت به خرج دهند و گردشگری خلاق را وارد قسمت های مختلف بسته های سفر بکنند و تجربه ی متفاوتی را برای گردشگران رقم بزنند. لذت اقامت در چادرهای عشایری و خانه های بوم گردی ،پوشش محلی کارکنان در محل اسکان مسافران ، پخش آهنگهای محلی ،شرکت در مراسمات آیینی قومی ، سرو غذاهای محلی، بازدید از کارگاه های صنایع دستی و مشارکت دادن گردشگران برای ساختن صنایع دستی، دیدار و ارتباط با هنرمندان از جمله هنرمندان صنایع دستی، نقاشان، موسیقیدانان و...، استفاده از هنر موسیقی سنتی و محلی و حضور در مراسم های آیینی و مذهبی مردم جامعه میزبان مورد توجه قرار گیرد. شناسایی لایه های پنهان و ناشناخته ی مقاصد سفر به گردشگران در حین سفر یا قبل از سفر با تبلیغ این جاذبه ها ، معرفی جاذبه های زیبا که کمتر شناخته شده اند. آموزش استفاده از جاذبه ها از نظر محیط زیست یا بناهای تاریخی که آسیبی به بناها وارد نشود می تواند از مقاصد گردشگری است.

** کارشناس صنعت توریسم وگردشگری  .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =