کد خبر: 5406
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
بائوج

برای سازمان های یادگیرنده، مهم تر از منابع مالی، موقعیت بازار، فن آوری یا هر سرمایه دیگر شرکت، دانش است که اهمیت بالایی دارد. شاید کارمندی از سیستم خارج شود اما دانش با ارزشی که در سیستم ایجاد شده است از بین نمی رود.

بسیاری از مدیران به آینده ای که قابل پیش بینی نباشد نمی توانند فکر کنند، چون همیشه در یک محدوده خاص از موفقیت های خود و با یک طرز تفکر قالبی و رفتاری تکراری که در عمل هم برایشان مثبت بوده است عمل کنند و این طرز تفکر سبب می شود که مدیران و افراد سازمان اصلا به چالش فکر نکنند و رخ دادن یک چالش، سازمان را تهدید می کند. مدیران باید به جای یک طرز تفکر قالبی باید با آموزش سازمان و ایجاد سازمان یادگیرنده به آینده سازی بپردازند نه اینکه از روش انتظارات تطبیقی استفاده کنند و به پیش بینی آینده بپردازند و با یک چالش برنامه هایشان کامل بر هم بریزد. پس باید سازمان ها یادگیرنده باشند.

برای سازمان های یادگیرنده، مهم تر از منابع مالی، موقعیت بازار، فن آوری یا هر سرمایه دیگر شرکت، دانش است که اهمیت بالایی دارد. اگر سازمان یادگیرنده باشد، شاید کارمندی از سیستم خارج شود اما دانش با ارزشی که در سیستم ایجاد شده است از بین نمی رود و زیر سیستم های دانش به مدیریت دانش به دست آمده که شامل همه گیری، خلق، ذخیره سازی، جابجایی و استفاده از دانش است. در سازمان یادگیرنده، وجود دیدگاه مشترک بین اعضای سازمان یک مبحث مهم است زیرا اعضا دانش های پراکنده خود را منسجم می کنند و از این دانش خلق شده برای اهداف سازمان استفاده می کنند که این موضوع در نهایت به بهره وری ورشد سازمان ختم می شود.

با توجه به اینکه بهره وری از هدف های اصلی سازمان های یادگیرنده است در این صورت یادگیری تلاشی آگاهانه از طرف سازمان است برای اینکه قدرت رقابت، بهره وری و ابداع خود را در محیط های نامعلوم حفظ و اصلاح کند.

بهره وری از تجهیزات و مواد و... حد و مرز مشخصی دارد و تا حدی در بهره وری سازمانی نقش دارد ولی سرمایه انسانی در بهره وری حد و مرز مشخصی ندارد و آموزش و یادگیری، مدیریت مشارکتی و کار تیمی از عواملی است که منجر به بهره وری پایدار می گردد. سازمان یادگیرنده باید مهارت ها را بهبود دهد و تقویت کند، انگیزه، خلاقیت و وفاداری کارکنان را از طریق یادگیری، کار تیمی، مدیریت مشارکتی و... را تقویت کند که سبب ارتقا بهره وری شود.

پس حالا می توان نتیجه گرفت که یادگیرنده نبودن شرکت چه تبعاتی می تواند داشته باشد و یا اینکه چرا سازمان ها یادگیرنده خلاق نمی شوند یا یادگیرنده نیستند و همه اینها بر میگردد به نحوه تفکر مدیران سازمان که اگر مدیران سازمان دیدگاه آینده سازی داشته باشند سازمان را یادگیرنده خواهند کرد.

مهندس عمران بائوج، رئیس هیئت مدیره شرکت پترو نیرو صبا، نویسنده کتاب تولید ثروت به روش آقای مدیر پروژه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =