اخوندی

وزیر راه وشهرسازی گفت:شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به عملکرد 10 ساله شهرداری تهران به شدت معترض است که کمک‌هایی که در طی یک دهه به شهرداری تهران انجام شد تبدیل به اتوبان‌هایی همچون صدر و غیره شد که در واقع نه تنها حمل و نقل عمومی و محیط زیست را بهبود نبخشید ، بلکه تاثیر منفی نیز داشت.

به گزارش فی نیوز،عباس آخوندی در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، افزود:اشکال کار این است که دولت در 12 سال دوران مسئولیت آقای قالیباف بر شهرداری تهران 50 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران کمک کرد و به جای آنکه آن کمک‌ها تبدیل به کیفیت بخشیدن به حمل و نقل عمومی و بهبود محیط‌ زیست پایتخت شود، تبدیل به پل صدر شد که مورد انتقاد ما است.

وی ضمن رد مصوبه کمیسیون ماده 5 شهرداریها گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری، باغات کن تهران به پارک عمومی تبدیل می‌شود، زیرا باغات کن، آخرین باقی‌مانده‌های فضاهای سبز پیرامون تهران است و صیانت از آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

آخوندی با اشاره به اینکه نباید حفظ باغات کن را به یک محله محدود کرد، گفت: صیانت از باغات کن، به دلیل اهمیت پایتخت، موضوعی ملی است و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که در این مورد برای پایتخت سیاستگذاری می‌کنیم.

وی افزود: در حال ‌حاضر شاهد وارونگی هوا و آلودگی بیش از حد هوای پایتخت هستیم که همه اینها نشان می‌دهد در مورد محیط‌ زیست مسئولیت ما جدی است و باید غیرقابل سکونت بودن شهر را به دلیل آلودگی بیش از حد هوا و همچنین حمل و نقل عمومی ناکافی مورد بازنگری قرار دهیم و به بهبود آن کمک کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مورد بارگذاری‌های بیشتر در باغات شهر تهران و به ویژه باغات کن، تاکید می‌کنم که شورای‌عالی با هرگونه بارگذاری اعم از سبک و سنگین مخالف است.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با بیان این که بیش از سه دهه است که شهرداری‌ها مسیر بی‌قانونی را طی کرده‌اند، افزود: در پنج سال گذشته، بارگذاری‌های بیش از اندازه در منطقه یک تهران، آن منطقه را به مرحله بحرانی کشانده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل نیز با اجازه بارگذاری حتی اندک در باغات کن که تنها باقی مانده فضای سبز تهران هستند به شدت مخالفیم، زیرا این کار، قانونی کردن تخلف است و شاهد آن وضعیتی هستیم که در نقاط مختلف پایتخت رخ داده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از بارگذاری‌های بیش از اندازه در مناطق مختلف تهران به منطقه یک اشاره کرد و گفت: قرار بود در 20 سال آینده منطقه یک، جمعیتی 350 هزار نفر داشته باشد اما هم اکنون 650 هزار نفر جمعیت دارد و اینها همان تخلفات اندکی است که به مرور وضعیت شهر را بحرانی کرده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در مشهد و در پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) تنها در ٣٥٠ هکتار ٢٠٠ پروانه ساختمانی تخلف وجود دارد و با این واقعیت های تلخی که وجود دارد بطور مشخص شورای عالی شهرسازی با اجازه تراکم بیشتر مخالف است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: در سال 93 پیشنهاد دادیم تا از مدل قانون ملی شدن جنگل‌ها استفاده کنیم و قانونی را برای باغات کن تدوین و برای تصویب به مجلس ببریم تا اراضی که قرار است بر اساس مصوبه شورای‌عالی تبدیل به پارک عمومی شود در مجلس تبدیل به قانون شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: در حال حاضر دولت به شهرداری تهران، سالیانه 4500 میلیارد تومان کمک می‌کند که می‌تواند در قبال این کمک، صیانت از باغات کن و تبدیل آن به پارک عمومی را نیز مطالبه کند، در عین‌حال می‌تواند کمک‌های خود را به شهرداری تهران، مشروط به ارتقای حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت محیط‌ زیست ادامه دهد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تهران به عنوان پایتخت ایران ارزش آن را دارد که در مورد اصلاح و ارتقای کیفیت زندگی در این کلان شهر، منابع اجرای آن را از ردیف بودجه عمومی اختصاص بدهیم و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که راه حل های درهای پشتی در مورد آینده پایتخت تبدیل به فساد می‌شود.

آخوندی مغایرت اصولی و اساسی مصوبه کمیسیون ماده 5 را در مورد باغات کن با طرح‌های بالادستی اعلام کرد و گفت: دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، لایحه تبدیل باغات کن به پارک عمومی را تدوین می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وقتی شهر تهران با گرفتاری‌هایی از جمله حمل و نقل عمومی ناکافی و همچنین آلودگی بحرانی هوا، مواجه است دولت باید کمک‌هایی که به شهرداری تهران ارائه می‌دهد را جهت‌دار کند، بنابراین می‌تواند از شهرداری و شورای شهر تهران بخواهد که در مقابل کمک‌هایی که ارائه می دهد، اهداف مشخصی را به سرانجام برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =