خادمی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محرومیت تاریخی استان سیستان و بلوچستان از شبکه راه ها تا پبش از انقلاب اسلامی گفت: بیش از 1300 کیلومتر راه اصلی تا اواخر دهه 80 در این استان احداث شد و هم اکنون حدود 1500 کیلومتر بزرگراه در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار طی یک برنامه 5 ساله تکمیل می شود و با این اقدام طول بزرگراه های این استان از میانگین کشور فراتر می رود که در نوع خود کم نظیر است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی با اشاره به تکمیل زیرساخت های حمل و نقل در مناطق کمتر توسعه یافته به عنوان یکی از اولویت های شرکت ساخت اظهار داشت:  توسعه شبکه راه ها در استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور کشور یکی از مهمترین اهداف و اولویت های ما در نظر گرفته شده است و هم اکنون احداث 1500 کیلومتر مسیر بزرگراهی در این استان در دست اقدام قرار دارد.

وی با تاکید بر پراکندگی جمعیت در نقاط دوردست این استان و محرومیت تاریخی آن از شبکه راه ها تا پیش از انقلاب اسلامی بیان کرد: با توجه به عدم توسعه کافی شهرهای استان،عدم توازن جمعیتی، پراکندگی جمعیت در نقاط دوردست و مسافت طولانی بین شهرها و همچنین عدم توجه به شبکه راههای این منطقه در پیش از انقلاب، تکمیل زیرساخت های حمل و نقل این استان نسبت به استان های دیگر از پیچیده گی بیشتری برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عمده راه ها در این استان تا پیش از انقلاب با مشخصات فرعی درجه 2 و به صورت آبنما و در بعضی موارد بدون رویه آسفالتی در حال بهره برداری بوده است و که از اواخر دهه 80 این وضعیت تغییر کرد و بیش از 1300 کیلومتر راه اصلی در محورهای شریانی زاهدان- خاش-ایرانشهر- چابهار، ایرانشهر- بم و ایرانشهر- سرباز احداث شد.

خادمی همچنین اعلام کرد: از اوایل دهه 90 نیز نسبت به شروع پروژه های احداث باند دوم در محورهای اصلی برای تبدیل به بزرگراه ها اقداماتی صورت گرفت و تاکنون 420 کیلومتر بزرگراه در این استان زیرعبور ترافیک قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور و کریدور بزرگراهی جنوب به شمال در شرق کشور را در راستای توسعه استان های جنوبی و شرقی کشور بسیار کلیدی دانست و گفت:‌ در حال حاضر 312 کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور از منطقه کاروان تا پسابندر در این استان قرار دارد که 36 کیلومتر آن زیرعبور است و 216 کیلومتر نیز در مرحله احداث است.

وی افزود: تکمیل محور میرجاوه- زاهدان- بم به عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب با هدف تسهیل جا به جایی کالا و مسافر از مرز میرجاوه به سمت غرب و مرکز کشور، محور زاهدان- بیرجند، محور زابل- زاهدان به عنوان یکی از شریان های اصلی استان و محورهای زاهدان- خاش- ایرانشهر- چابهار بخشی از عملیات اجرایی در محورهای مهم ارتباطی این استان است.

خادمی طول بزرگراه های در دست ساخت استان سیستان و بلوچستان را 1500 کیلومتر اعلام کرد و گفت: احداث این میزان بزرگراه با توجه به کمبود مصالح، هزینه های بالای نیروی انسانی و شرایط اقلیمی منطقه در نوع خود کم نظیر است. در صورت تامین اعتبار مورد نیاز طی یک برنامه 5 ساله تکمیل می شود و با این اقدام طول بزرگراه های این استان از میانگین کشور نیز فراتر خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه همچنین توسعه شبکه ریلی استان سیستان و بلوچستان را یکی دیگر از اولویت ها در بخش راه آهن معرفی کرد و گفت: در حال حاضردر راستای توسعه محور شرق و سواحل مکران احداث راه آهن چابهار- زاهدان یکی از طرح های اولویت دار کشور در بخش ریلی است که با توجه به موقعیت ممتاز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی اتصال ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا و ایجاد ارتباط تجاری میان هند با کشورهای افغانستان، روسیه، قفقاز محسوب می شود.

خادمی ادامه داد: راه آهن چابهار- زاهدان یک ابر پروژه ریلی به طول 628 کیلومتر و بسیار عظیم است. این مسیر ریلی با پیشرفت 57 درصدی در حال اجرا است که  70 درصد زیرسازی مسیر انجام شده است و 154 کیلومتر آن در سالجاری به بهره برداری می  رسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =